Anarki
2006. október 18., szerda 15:00
Elképzelhető, hogy az amerikai kormány hamarosan adóellenőröket szabadít a virtuális világok lakóira. A kongresszus gazdasági bizottsága az év végére áll elő egy olyan jelentéssel, amely számba veszi a Second Life vagy a World of Warcraft lakóinak gazdasági tevékenységét, és javaslatokat tesz esetleges megadóztatásukra. De milyen faj alkalmas adóellenőrnek?
Békésen sörözget az ember a World of Warcraftban, amikor nyílik a kocsmaajtó, és beviharzik egy öltönyös-aktatáskás, 58-as szintű night elf. Közli, hogy adóellenőr, és az éves disznóölésből származó bevételről szóló igazolást követeli. A varázskard, a Dragon’s Call, amit a Shade of Eranikus nevű sárkány elpottyant (41,4 damage másodpercenként) adóköteles, és a fegyverbolt előtt sor kígyózik, mert mindenki áfás számlát követel. A karakterválasztásnál a troll, a gnóm és az ork mellé új faj kerül: a könyvelő.
A WoW élőhalottaiból (undead) pompás adóellenőr válhatA virtuális világokban óriási mennyiségű valós pénz forog, és vannak játékok, amelyeknek gazdasági mutatói jobbak, mint néhány harmadik világbeli országé. A Blizzard World of Warcraftjével milliók játszanak, és sokan bérmunkában dolgoznak a karakterek előmenetelén. A Linden Labs életszimulációjában, a Second Life-ban naponta félmillió dollár cserél gazdát, és a gazdaság havonta 10-15 százalékkal növekszik. A játék valutatőzsdéjén, a Lindexen egy amerikai dollárért most 276 lindeni dollárt adnak – ez közel jár a forint-euro árfolyamhoz. Az Indiana Egyetem közgazdásza, Edward Castronova kétszázmillió és egymilliárd dollárosra becsüli a virtuális világok gazdaságát, más elemzők szerint az összeg közelebb van a kétmilliárd dollárhoz.
Ez így nem mehet tovább
Nincs adóhivatal, amely emellett elmenne szótlanul. Az Egyesült Államok kongresszusának gazdasági bizottsága most azon dolgozik, hogy meghatározza, milyen adópolitikát folytasson a virtuális világokban, elsősorban a Second Life-ban.
„Tiszta lappal indulunk, és áttekintjük a virtuális gazdaságok különböző dimenzióit, hogy lássuk, mely pontokon merülnek fel közigazgatási kérdések” – mondta a Reutersnek Dan Miller, a bizottság vezető közgazdásza. Miller szerint nyilvánvaló, hogy az adótörvények bizonyos szempontból a virtuális valóság mögött kullognak, mert bárki hozzájuthat ugyan virtuális javakhoz és profithoz, „nem létezik olyan mechanizmus, amellyel mindez megadóztatható lenne”.
Bizonyos adózási szabályok a Reuters szerint máris vonatkoznak a virtuális világokban tevékenykedő tömegekre. Aki például a bitekből felhalmozott vagyonát valós pénzre váltja, köteles a jövedelmet az amerikai adóhivatalnál, az IRS-nél bejelenteni. Arról nincs adat, hányan tették ezt meg a Second Life vagy a WoW történetében.
A Reuters vonatkozó cikkét egyébként az az Adam Pasick jegyzi, aki Adam Reuters néven a napokban maga is beköltözött a Second Life-ba, és ott virtuális Reuters-irodát nyitott. A hírügynökség hivatalos támogatásával létrehozott iroda hétfőn, szerdán és pénteken délután 4 órától áll nyitva – ilyenkor bárki meglátogathatja Adam Reuterst. Akár egy adóellenőr is.